« صفحهِ اصلى | قبلى: اطلاعیه مشترکمحمود صالحی چهره سرشناس جنبش کارگری ... » | قبلى: دست رژیم فاشیستی از پناهندگان زحمتکش افغانی کوتاه!... » | قبلى: همه جا آسمان همين رنگ است؟ محمد رضا شالگونیوقتی تو... » | قبلى: گفتگو با محمدرضا شالگونیمن فکر می کنم آمريکا می خو... » | قبلى: اول ماه مه، نه « روز کارگر» است و نه « جشن کارگر»!... » 


جنگ و جنبش ضد جنگ



گفتگوی سایت اتحاد چپ کارگری با یاسمین میظرعضو این اتحاد وفعال کارزار بین المللی ضد جنگ و ضد جمهوری اسلامی

Campaiqn Hands Off the People of Iran



سوال : همانطور که می دانید پرونده ی اتمی ایران در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قراردارد، موضع شما نسبت به مسئله تحریم چیست؟



یاسمین میظر:کارزار ضد جنگ امپریالیستی و ضد جمهوری اسلامی هم با حمله نظامی وهم با تحریم مخالف است ، چرا که تحریم اقتصادی در نهایت منجربه فقراقتصادی بیشترمردم می گردد و بارآن بدوش مردم زحمتکش جامعه تحمیل می گردد . سیاست تحریم ادامه سیاست جنگی است . با تحریم مخالفیم تا آماده سازی شرایط جنگ را افشاء کنیم ؛ در عین حال افشاء کردن سیاست جنگ طلبانه و بحران آفرینی های رژیم جمهوری اسلامی هم دستورکار کارزار است .



سوال : آیا موضع مخالفت با تحریم عملا به معنای در غلطیدن به موضع یکسوی دیگرتضاد یعنی رژیم ایران نیست؟



یاسمین میظر:خیر، اینطورنیست . مسئله ی تحریم عملا حتی می تواند به تقویت مواضع رژیم بیانجامد . رژیم جمهوری اسلامی با ید با فشار از درون و از پایین تضعیف و در نهایت سرنگون شود ونه ازبیرون و فشار از بالا . تحریم در مجموعه سیاست تغییر رژیم از بالا صورت می گیرد و می تواند به قدرت مافیای اقتصادی در تحمیل فشارهای اقتصادی به مردم نیزکمک رساند. از نظرسیاسی نیزمردم را تحت فشار دولتی قرارمی دهد که فشارهای تهدید کننده ی خارجی را بهانه ی سرکوب خشن تر اعتراضات داخلی قرارمی دهد . از این نظر مخالفت با تحریم ، مخالفت با دخالت خارجی از یکسو و مخالفت با رژیمی نیزهست که همواره بدنبال بهانه ی خارجی برای تشدید سرکوب داخلی است . کارزار روی سرنگونی رژیم بدست مردم تاکید قاطع دارد.



سوال : نیروهایی اما در جنبش ضد جنگ هستند که مخالفت آنان با امپریالیسم و سیاست های جنگ طلبانه اش الزاما نشانگردر پیش گیری یک سیاست مستقل در مقابل دوطرف درگیرنیست ، ارزیابی شما از مواضع این نیروها چیست ؟



یاسمین میظر: به نظر ما در جنبش ضد جنگ علاوه بر نیروهای پاسیفیست نیروهای دیگر تحت نام چپ بویژه ازملیتهای اروپایی فعالیت می کنند که تحلیل طبقاتی از مسئله جنگ ندارند. غالب اینها فکر می کنند دردرگیریهای بین المللی باید طرفدار شکست ارتش امپریالیستی باشند و به همین دلیل چنان به موضع یکجانبه ای در می غلطند که مواضع جنگ طلبانه و ملیتاریسم طرف دیگر را فراموش می کنند . ارزیابی ما این است اینها جناح راست جنبش ضد جنگ هستند . شباهت مواضع اینها به مواضع لنین که طرفدارشکست ارتش کشورخودی بود ( و در این جا ارتش کشور های امپریالیستی غرب ) ، شباهتی ظاهری است . البته اشتباه عمده این نیروها این است که تصورمی کنند بقول معروف ،" دشمن دشمن من دوست من است" و همین توهم باعث می شود که در مواقع بحرانی صفوف خود را حتی با صفوف نیروهای ارتجاعی در هم می ریزند . برخی هم نیروهای فرصت طلبی هستند که سعی می کنند با موضع گیریهای یک جانبه علیه امپریالیسم ، حمایت های مادی و اجتماعی قطب دیگر را بخود جلب کنند . مثلا در کارزار های انتخاباتی روی رای اقلیت های قومی و مذهبی مهاجربه کشورهای غربی حساب بازکرده اند . واقعیت اما همچنین این است که علاوه برنیروهای نامبرده ، فعالترین سازماندهنده گان جنبش های ضد جنگ ازجنبش های ضد سرمایه داری و ضد امپریالیستی و نیروهای رادیکال چپ هستند و سیاست مستقلی را پیگیری می کنند.

بنابراین واقعیت این است که گروهبندی متفاوت در جنبش ضد جنگ وجود دارد، جنبش ضد جنگ اصولا جنبشی گسترده است و لایه های متفاوتی را در بر می گیرد . بهمین خاطر هر کدام از این گروهبندیها بر اساس بینش خاص خودش شکل گرفته است و ما بنابراصل سیاست مستقل خود همواره گروهبندیهای دیگر و سیاست هایشان را مورد انتقاد قرارمی دهیم .



سوال : با وجود این تفاوتها آیا می توان در همسویی های ناگزیر بر علیه جنگ همکاریهایی نیز در سطح عمومی نیروهای ضد جنگ سازمان داد؟



یاسمین میظر:همکاری عمومی مثل شرکت در تظاهرات ضد جنگ، هم ممکن است و هم لازم است . تظاهرات ضد جنگ برای جلب افکار عمومی است و طبیعتا دراین فرصت ها بایستی بیشترین تلاش را برای افشای ماهیت جنگ امپریالیستی انجام داد . فعالین کارزار ما، اما همواره ازسیاست شرکت مستقل تبعیت می کنند و با شعارهای مستقل خود شرکت می کنند و متینگ های مستقل خود را برگزارمی کنند؛ در عین حالیکه در حرکت های عمومی نیزحضورفعال دارند . باید به یک واقعیت دیگر نیز توجه داشته باشیم ؛ صرفنظر ازرهبران سیاسی برخی احزاب که می دانند سیاست را چگونه به نرخ روز عرضه کنند ؛ بسیاری از فعالین جنبش ضد جنگ و فعالین محلی از اوضاع منطقه و ماهیت رژیم های حاکم و اوضاع داخلی کشوری مثل ایران از آگاهی واطلاع نازلی برخوردارند . بعلاوه در رسانه ها و مطبوعات نیز تصاویر واقعی از اوضاع جامعه ایران انعکاس نمی یابد . ما در تجربه بارها دیده ایم که مثلا تصور درستی از موقعیت طبقه کارگر ایران و مبارزات کارگران، از موقعیت جنبش زنان و مبارزات زنان و همچنین مبارزات سایر نیروهای سیاسی مترقی و روشنفکران ایران ندارند . درحقیقت از کمبود اطلاعات و شناخت به محدودیت انتخاب رسیده اند و بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرده اند . وقتی در یک سخنرانی و جلسه ی پرسش و پاسخ ابعاد جنبش اجتماعی در ایران شکافته می شود ؛ ما می بینیم ، نظرها هم تاثیر می پذیرد و تغییر می کند . در همین زمینه هست که نوعی مشخصی از همکاری برای بحث و مناظره را می توان سازمان داد وتبادل اخباردر سطح جنبش ها کاری لازم وضروری هست .



سوال : بعد ازحمله به افغانستان و حمله به عراق این ذهنیت تقویت شد که جنبش ضد جنگ قادر به پیشگیری جنگ نیست، چگونه باید با این ذهنیت که به انفعال و حساسیت نسبت به خطرجنگ دامن می زند مقابله کرد ؟



یاسمین میظر: البته این درست است که فقط با تظاهرات وبه تنهایی نمی توان ازوقوع جنگ جلوگیری کرد. سوی دیگرواقعیت اما این است که تظاهرات ضد جنگ بازتاب مخالفت با جنگ و سیاست های جنگ طلبانه در کل جامعه است . تظاهرات یک نمایش خیابانی است . یک نمایش سیاسی برای بلند کردن صدای مخالفین ضد جنگ و حساس نگه داشتن افکارعمومی در مقابله با تلاشهایی که قدرت های رسانه ای برای زمینه سازی جنگ انجام می دهند . مثلا دربریتانیا اگر تظاهرات ضد جنگ نمی بود و فشارافکارعمومی ایجاد نمی شد آقای برلر، پیش ازموقع مسند قدرت را ترک نمی کرد . طبق ارزیابی ها الان 70 درصد از مردم بریتانیا با جنگ مخالفند و همین رشد مخالفت با جنگ نتیجه فعالیت به اشکال مختلف بر علیه جنگ هست . بنابراین عقب راندن اهرمهای قدرت بویژه در کشور های جنگ طلب و جنگ افروز بویژه در کشور های درگیرفقط با فشار افکار عمومی ممکن است . دستکم دامنه ی مانورسیاسی آنان را کم می کند وآنان هر چه بیشترسمج باشند ، ماهیت ارتجاعی آنان را بیشتر نشان می دهد . البته ما بعنوان بخشی از فعالین جنبش ضد جنگ خواهان رادیکال شدن هر چه بیشتر حرکتهای ضد جنگ هستیم ، ولی این هم واقعیتی است که وقتی از جنبش عمومی ضد جنگ صحبت می کنیم بایستی به محدودیت های آن هم آگاه باشیم .



سوال : پس منظور شما این است که هدف جنبش ضد جنگ فقط جلوگیری از وقوع جنگ نیست و اهداف سیاسی دیگری نیز وجود دارد، رئوس این اهداف سیاسی کدامند ؟



یاسمین میظر: ما در کارزار ضد جنگ ، فعالیت هایمان بهم پیوسته است . ما فعالیت سیاسی را از فعالیت ضد جنگ و فعالیت در دفاع از حقوق و مطالبات کارگری جدا نمی کنیم . ما از موضع منافع و مطالبات این جنبش ها بطور مشخص ، جنبش زنان، کارگران ، دانشجویان وملیتهای تحت ستم در جنبش های بین المللی شرکت می کنیم . جنبش ضد جنگ جنبش برعلیه سرمایه داری در کشور خودمان و در سطح بین المللی است . مطالبات و حقوق اولیه مطرح در سطح جنبش های اجتماعی همان حقوقی است که سرمایه داری روزمره نقض می کند . دولت ایران نیز که از کارفرمایان کشور محسوب می شود و هم بنابه اینکه کنترل یک اقتصادی ادغام یافته درسرمایه جهانی را داراست ، دربسیاری موارد ازسیاست های بین المللی تبعیت می کند . اگراختلافات و تضاد منافع گروه های مختلف سرمایه، روابط فی مابین شان را با تنش و بحران روبرو و حتی آنها را تا آستانه جنگ سوق می دهد ، ریشه اش درهمین نوع روابط وتقسیم منافع است . بنابراین وقتی بر علیه دو قطب جنگ طلب هستیم ؛ مسئله دفاع از منافع جنبش های اجتماعی هدف عاجل است و همین مسئله باعث می گردد که ما بر خلاف نیروهای پاسفیست با مسئله جنگ، طبقاتی برخورد نمائیم ودر تبلیغات سیاسی هم همواره روی مطالبات طبقاتی - سیاسی بکوبیم .



سوال: در کارزار مشخصی که فعالیت می کنید ، اهداف کارزار چگونه فورمولبندی شده که توانسته حمایت طیفی نسبتا وسیع را با خودش همراه کند؟



یاسمین میظر: کارزار ضد جنگ که من در آن فعال هستم تا کنون توانسته حمایت تعداد کثیری از دانشگاهیان و دانشجویان را بخود جلب نماید . این کارزار با صراحت روی مسائل حاد درون جامعه ایران انگشت گذاشته است و بیش ازهمه آدمهای مطلع درسطح بین المللی را قانع کرده است که در مخالفت با جنگ حامی جنبش های اجتماعی درون جامعه ایران نیز باشند. شما اگر به فراخوان کارزار نگاه کنید ، متوجه این امر می شوید که ما مسئله جنگ را در متن اوضاع خاورمیانه و سیاست های طرفین درگیر اختلافات در سطح بین المللی بررسی کرده و مطالبات مشخصی را مطرح کرده ایم که اکثریت کارگران و زحمتکشان ایران چه پیش از جنگ و چه با حاد تر شدن اوضاع همان مطالبات را دارند . ما با نظامی گری در همه ابعادش مخالفت کرده ایم . بعبارتی اگر با تسلیحات اتمی مخالفیم در کل منطقه با آن مخالفیم و همین نشان می دهد که مسئله این کارزار، فقط درگیری مشخص بین غرب و ایران به بهانه ی سیاست تسلیحاتی و اتمی نیست و فرا ترازآن سعی کرده ایم اشتراک منافع اینان را علیه منابع کارگران وزحمتکشان منطقه و ایران را نیز برجسته کنیم و توجه نیروهای بیشتری را درسطح کشورهای گوناگون به خواستهای کارزارجلب نمائیم . ما سعی کرده ایم فاکتورسوم را به مسئله روزتبدیل نمائیم و نشان دهیم مردم و جنبش های مردمی همین فاکتورسوم هستند .



اگر بتوان نیروهایی که به کارزار پیوسته اند را در چند دسته قراردهیم ؛ باید بگویم ، تا کنون 160 نفرازآکادمیک های برجسته ی جهان ، فراخوان کارزار را امضا کرده اند که نوام چامسکی ، گونزالس ، .... جزء این عده هستند . در میان فعالین کارگری بدلیل اینکه رده های بالای اتحادیه های کارگری نمی خواهند نسبت به مسئله جنگ موضع گیری کنند ؛ با این وجود ازبدنه ی فعالین کارگری تعدادی امضاء کرده اند ، تعداد زیادی هم از بین هنرمندان مثل " کن لوج" که

فیلم ساز است و تعدادی روزنامه نگار وهمچنین فرهنگیان نیز حمایت کرده اند ، چند تن از نماینده گان پارلمان ، تعدادی هم ازفعالین سیاسی هستند . علاوه بر این حمایت ها تاکنون بیش از 30 جلسه ی سخنرانی در بریتانیا و ایرلند برگزار شده که طی آنها اهداف کمپین توضیح داده شده است و همین جلسات کمک می کند به توسعه ی گرایش مخالف با جنگ در نقاط مختلف .



سوال : حمایت بین المللی طبیعتا بشکل دوسویه تحکیم می یابد ، به نظر شما فعالین جنبش های اجتماعی در ایران چه سهمی در تقویت این پیوندها دارند؟



یاسمین میظر: فعالین جنبش ها در درجه اول باید هر چه بیشتر مطالبات خود را روشن و مشخص بیان کنند . زمینه ی عینی وجود دارد که بر مبنای مطالبات مشخص نقاط تلاقی این مطالبات را در سطح بین المللی مبنای همبستگی فعالین جنبش درایران واز کشورهای دیگر قرارداد .مثلا مبارزه بر علیه خصوصی سازی . مسئله ای که در تمام کشور ها فعالین جنبش ها بویژه فعالین جنبش کارگری با آن روبرو هستند . دوم اینکه فعالین جنبش ها در ایران نیز حمایت ها وهمبستگی های متقابل خودشان را با فعالین جنبش ها از کشور های دیگر بیان نمایند .در حال حاضر مشکل ارتباط گیری و برقراری ارتباط متقابل مشکل اصلی نیست . مشکل اصلی بکارگیری زبان مشترک است . فعالین جنبش های اجتماعی بایستی بسمتی حرکت کنند که بر مشکل زبان و ترجمه مطالب شان،راسان اقدام کنند تا ازطریق دستکم انعکاس فعالیتهایشان به زبان انگلیسی بسهم خود قدمی در برقراری ارتباط های بین المللی بردارند . در این زمینه به فعالین کارگری می توان نیزیاری رساند .

فعالین ایرانی در خارج کشور هم امروزه در بهترین موقعیت برای تشدید فعالیت روبرو هستند .چرا که مسائل منطقه و ایران در راس مسائل روزجهان قراردارند . دراینجا هم مشکل زبان نقش زیادی در برقراری ارتباط و گسترش فعالیت ها دارند . علاوه براین مشکل نیروهای ایرانی در خارج از کشور بایستی مواضع روشن تر وشفاف تری نسبت به متحدین خود در عرصه بین المللی داشته باشند . بعنوان مثال وقتی تعدادی از فعالین کارگری در آن واحد انتظار دارند از نهادهای بین المللی وابسته به قدرت ها حمایت و همبستگی بگیرند و در همان واحد انتظار حمایت از فعالین مستقل جنبش های اجتماعی نیز دارند ؛ طبیعتا کاربه مشکل بر می خورد . امروزه حتی امکان مانورتاکتیکی بین دو نیرو نیست و به فرصت طللبی تعبیرمی شود و از شدت حمایت و همبستگی ها می کاهد . بنابراین به نظر من تعدادی از نیروهای سیاسی و فعالین ایرانی با وجود شعارهای چپ خودشان را درگیرجنبش ضد جنگ و ضد امپریالیسم نمی کنند ؛ چونکه به ناجیانی از بالای سر مردم امید بسته اند . جنبش ضد جنگ به این اعتباریک انتخاب سیاسی است . بر عکس نیروهای ایرانی که خودشان را بطور فعال ، درگیرجنبش ضد جنگ کرده اند ، آن نیروهایی هستند که به سازماندهی مستقل تشکل های توده ای و به مطالبات مستقل جنبش ها ی اجتماعی باوردارند به کارزارضد جنگی پیوسته اند که از همه مهمترچشم اندازمبارزات کارگری را رشد این مبارزات تا سطح کنترل کارگری قرارداده است . ما از هر گونه همکاری با این دسته آخر از نیروها حمایت می کنیم . انعکاس اخبارمبارزات کارگران و زحمتکشان جامعه خودمان عرصه وسیعی است که وظایف بیشماری را پیشاروی ما قرارمی دهد . وظایف این عرصه را البته می توان مشترک سازمان داد . در مورد مسئله نوع فعالیت ها نیز الزاما نباید همه به یک کارزار به پیوندند. هرچقدرکارزار ها ی بیشترومتنوع تری وجود داشته باشد، موثرتر هم خواهد بود . مسئله اصلی این است که راستاهای فعالیت ها هماهنگ شود و در خطوط اصلی سیاست های مستقل و انقلابی راهنمای عمل ما باشد . همین مضمون فعالیت است که بیشترین کمک را به هماهنگی می نماید ودر مواردی هم چه بسا شکل مشترک سازمانیابی خودش را پیدا کند. شرایط محلی نیزدرچگونگی فعالیت ها نقش بازی می کند . بهر حال باید بصورت متقابل تلاش کرد راه های مناسب همکاری و هماهنگی را پیدا کرد .



سوال : کدام نیروها در سازماندهی این سلسله جلسات سخنرانی نقش داشتند ؟



یاسمین میظر:

در انگلیس و اسکاتلند فعالین کمپین برای ایجاد حزب مارکسیستی در بریتانیا- اعضای حزب کمونیست بریتانیا – فعالین جنبش برای سوسیالیسم و برخی از فعالین منفرد در سازماندهی این سلسله جلسات کمک کرده ند . در

ایرلند گروههایی چون دمکراسی سوسیالیستی – شبکه سوسیالیستی ایرلند به ما کمک کردند و شورای اتحادیه های کارگری شهردابلین برگزار کننده جلسه در دابلین بود.

.

جلسه هایی که در دانشگاهها ی لیدز- شفیلد برگزار شد توسط گروه "دانشجویان کمونیست "سازماندهی شد در آکسفورد اتحادیه استادان دانشگاه و شورای اتحادیه های کارگری شهر از ما دعوت کردند و در دانشگاههای اسکاتلند گروه دانشجویان ضد جنگ و اتحادیه استادان دانشگاه برگزار کننده جلسه بودند.



سوال : نظر شما در باره آن دسته از ایرانیانی که همسویی با سیاست غرب وآمریکا را پیشه کرده اند چیست؟



یاسمین میظر:

طبیعتا سیاست ما طرد این نیروها ست . اینها جزء آن دسته کسانی هستند که به تغییرات از بالا دلخوش کرده اند و در عمل نشان داده اند که به نیروی خود مردم برای تغییر شرایط باورندارند و نتیجتا اینکه اینها نمی توانند مورد اعتماد نیروها و فعالین مستقل قرارداشته باشند وبایستی هرروزبیشترافشا و طرد شوند . برخی از دانشگاهیان مدافع کارزار تصمیم گرفته اند در مورد شیوه کار ایالات متحده در براه اندازی انقلابهای مخملی کار تحقیقی انجام دهند و نتایج آنرا در اختیار ما قرار دهند.



سوال : کارزار چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است؟

یاسمین میظر:

ما این مرحله را شروع کار خود میدانیم و قصد داریم بر پایه حمایتهای بدست آمده پاییز امسال 2 سمینار یک روزه در شهرهای– گلاسکو و دابلین برگزار کنیم و در پی آن کنفرانسی شامل بحث سیاسی و بخشی برای سازماندهی سراسری کارزار طی دو روز در لندن برگزار کنیم .



سوال : اخبارو گزارش فعالیت های کارزار ضد جنگ چگونه انعکاس می یابد؟

یاسمین میظر:

کارزار ضد جنگ تارنمای ویژه خودش را دارد که با همکاری نیروهای بین المللی سازماندهی شده است و بطورمنظم گزارشات و اخبارفعالیت فعالین کارزار را منتشرمی کند. علاوه بر این بسیاری از فعالین کارزار در رسانه ها ی جمعی خاص خودشان این گزارشات را منعکس می کنند ؛ منجمله تارنمای اتحاد چپ کارگری- سایت حزب کمونیست بریتانیا بطورمرتب در انعکاس گوشه از این گزارشات تلاش کرده است . علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس تارنمای کارزار در جریان مشروح اخبارفعالیت ها قراربگیرند و برای همبستگی ، فراخوان کمپین را امضاء نمایند.

http://www.hopoi.org



***

لیست فعالین و حامیان کارزار :



شخصیتهای سیاسی


شخصیتهای هنری – فرهنکی - حقوقدانان

Jill Evans MEP - Plaid Cymru, Wales
Jens Holm MEP - Left Party (Vänsterpartiet), Sweden
Stephen Hughes MEP - Labour, NE England
Diane Abbott MP - Labour
Harry Cohen MP - Labour
John McDonnell MP - Labour
Adam Price MP - Plaid Cymru
Linda Riordan MP - Labour
Senator David Norris - Seanad Éireann
Tony Gregory TD - Dáil Éireann
Aengus Ó Snodaigh TD - Dáil Éireann
John Dallat MLA - SDLP, deputy speaker, NI Assembly
Daithí McKay MLA - Sinn Féin
Robin Harper MSP - co-convener, Scottish Green Party
Patrick Harvie MSP - Scottish Green Party
Elaine Smith MSP - Labour
Sandra White MSP - Scottish National Party
Dr Bill Wilson MSP - Scottish National Party
Jennette Arnold AM - Labour, London Assembly
Helen Mary Jones AM - Plaid Cymru
Jenny Jones AM - Green Party, London Assembly
Rhodri Glyn Thomas AM - Plaid Cymru
Leanne Wood AM - Plaid Cymru
Tommy Sheridan - Solidarity
Peter Tatchell - OutRage
Dr John Barry - co-chair, Green Party in Northern Ireland
Dr Derek Wall - male principal speaker, Green Party
Chris Ballance - former Green MSP
Matyas Benyik - President, ATTAC Hungary
Dr Judith Brown - Director, Arab Media Watch
Gerry Byrne - vice-chair, Campaign for a New Workers Party
Jack Conrad - writer and activist
Craig Murray - former UK ambassador to Uzbekistan
Patrick Nulty - Chair, Labour Youth (Ireland)
Dr Ambalavaner Sivanandan - Director, Institute of Race Relations
Ali Syed - chair, Bearsden & Milngavie Labour Party
Dave Wetzel - president, Labour Land Campaign (pc)
Cllr Lutfa Begum - Respect, Tower Hamlets
Cllr Vincent Crosby - Labour, Sedgefield
Cllr Chris Flood - Socialist Party, Lewisham
Cllr Maurice Frankland - Labour, Stockton-on-Tees
Cllr Jackie Grunsell - Save Huddersfield NHS, Kirklees
Cllr David Harrington - Independent, Stockton-on-Tees
Cllr Rania Khan - Respect, Tower Hamlets
Cllr Fozol Miah - Respect, Tower Hamlets
Cllr Oliur Rahman - Respect, Tower Hamlets


Rich Aitken - production director, Nimrod Productions
Yasmin Alibhai-Brown - columnist and author
Tracy Angelina
Attila the Stockbroker - poet, musician, and songwriter
Bill Bailey - actor and comedian
William Blum - author on US foreign policy
Tam Dean Burn - actor
Dr Helen Caldicott - physician, writer, and activist
Treasa Ni Cheannabhain
Mark Curtis - historian and journalist
Darren Deicide - musician and activist
Denise DuFault - President, Apple Tree Productions
Róisín Elsafty - sean-nós (Irish traditional) singer
Kekoo & Khorshed Gandhy - Gallery Chemould, Bombay
Dick Gaughan - musician
Matt Harvey - poet and columnist
Chris Holden - anti-war artist
Sunny Hundal - journalist and blogger
Robb Johnson - musician, songwriter, and author
Stan Keable - Pres, Int Communist Esperantist Collective (IKEK)
Naomi Klein - author, journalist, and activist
Professor Joel Kovel - editor, Capitalism Nature Socialism
Terry Liddle - vice-chair, South Place Ethical Society (pc)
Ken Loach - filmmaker
Jimmy McGovern - scriptwriter
Bill Madden - musician, singer-songwriter, and activist
Michael Mansfield QC
Iman Mersal - poet
Dr Majid Naficy - poet and human rights activist, USA
Dave Osler - journalist and author
John Pilger - journalist and writer
Guy Picciotto - singer/guitarist, Fugazi
Tom Robinson - songwriter and broadcaster
Leon Rosselson - writer and musician
Martin Rowson - cartoonist
Dr Ali S-Amiri - senior technical director, OCETA
Peggy Seeger - singer, songmaker, and activist
Michelle Shocked - singer-songwriter
Mark Steel - columnist and comedian
Charlotte Westenra - theatre director
Dave White - guitar technician
Kathryn Williams - singer-songwriter
Haifa Zangana - writer

پ



EDUCATION


دانشگاهیا ن

Dr Matthew Adams - University of Brighton
Nafeez Ahmed - University of Sussex
Dr Nadje Al-Ali - University of Exeter
EC Apling - formerly University of Reading
Dr Anthony Ashbolt - University of Wollongong, Australia
Professor Bill Ayers - University of Illinois at Chicago
KS Balakrishnan - University of Malaya, Kuala Lumpur
Professor Harald Bauder - University of Guelph
Dr Gurminder K Bhambra - Keele University
Dr Patrick Bernhagen - University of Aberdeen
Professor Andreas Bieler - University of Nottingham
Professor Cyrus Bina - University of Minnesota, Morris
Marianne Bøe - University of Bergen
Dr Tracy Bowell - philosopher, Aotearoa New Zealand
Professor Bill Bowring - Birkbeck College, University of London
Dr Maud Bracke - University of Glasgow
Professor Susanne Brandtstadter - University of Oslo
Dr Peter Bratsis - University of Salford
Dr Keith Breen - Queen's University Belfast
Dr Terry Brotherstone - University of Aberdeen
Dr Jeff Browitt - University of Technology, Sydney
Professor Verity Burgmann - University of Melbourne
Dr Gideon Calder - University of Wales, Newport
Dr Ben Campbell - University of Durham
Liam Campling - School of Oriental and African Studies
Dr E Paula Casal - University of Reading
Dr Sharad Chari - LSE & University of KwaZulu-Natal, South Africa
Dr Shohini Chaudhuri - University of Essex
Professor François Chesnais - University of Paris XIII: Paris-Nord
Denzil Chetty - University of KwaZulu-Natal, South Africa
Professor Noam Chomsky - MIT
Dr Carmel Cloran - University of Wollongong, Australia
Professor Dana L Cloud - University of Texas, Austin
Professor David Cockburn - University of Wales, Lampeter
Professor Lorraine Code - York University, Toronto
Rabbi Professor Dan Cohn-Sherbok - University of Wales, Lampeter
Dr Phil Connors - Deakin University, Australia
Professor Christine Cooper - University of Strathclyde
Professor Arif Dirlik - Chinese University of Hong Kong
Professor Drucilla Cornell - Rutgers University
Dr Andrew Cumbers - University of Glasgow
Dr Rolf Czeskleba-Dupont - University of Roskilde
Professor Hamid Dabashi - Columbia University
Dr Gary Daniels - Keele University
Dr Ramon Das - Victoria University of Wellington, Aotearoa New Zealand
Dr Jonathan Davies - University of Warwick
Professor Mike Davis - University of California, Irvine
Dr Manali Desai - University of Kent, Canterbury
Dr James Dickins - University of Salford
Professor Chris Doran - University of New Brunswick
Dr Gordon Downie - University of the West of England
Dr Richard Drayton - University of Cambridge
Professor Gavin Edwards - University of Glamorgan
Professor Regi Theodor Enerstvedt - University of Oslo
Professor Piet Erasmus - University of the Free State, South Africa
Professor Mary Evans - University of Kent
Professor Richard Falk - Princeton University & University of California, Santa Barbara
Professor Suman Fernando - University of Kent & London Metropolitan University
Dr Clare Finburgh - Centre for Theatre Studies, University of Essex
Dr Paul Flewers - historian
Dr Tony Fluxman - Rhodes University, South Africa
Professor Bridget Fowler - University of Glasgow
Professor Bill Freund - University of KwaZulu-Natal, South Africa
Professor Steve Fuller - University of Warwick
Professor Laszlo Garai - University of Szeged, Hungary
Dr Saeed Ghahremani - University of Chicago
RR Rockingham Gill - University of Wales, Lampeter
Professor Mike Gonzalez - University of Glasgow
Professor Colin Groves - Australian National University
Dr Susanne Hakenbeck - University of Cambridge
Professor Allan Dreyer Hansen - University of Roskilde
Dr Kenneth Hansen - University of Oslo
Dr Ben Harker - University of Salford
Dr Rumy Hasan - University of Sussex
Dr Eric Herring - University of Bristol
Dr Johannes Hoff - University of Wales, Lampeter
Professor James Holstun - SUNY Buffalo, USA
Mehdi Husaini - UCU University & College Union
Dr Nabila Jaber - University of Canterbury, Aotearoa New Zealand
Fiona Jackson - University of KwaZulu-Natal, South Africa
Rosemary Jane - University of Portsmouth
Dr Diana Jeater - University of the West of England
Caterina Jeffcote - University of Portsmouth
Dr Fiona Jenkins - Australian National University
Professor George Joffe - King's College, London & University of Cambridge
Peter Jowers - University of the West of England
Professor Guy Julier - Leeds Metropolitan University
Dr Gerry Kearns - University of Cambridge
Professor Jeremy Keenan - University of Exeter & University of Bristol


Kazim Khan - City University, London
Professor Ray Kiely - Queen Mary, University of London
Professor Robert Kirchner - University of Alberta
Dr Gilton Klerck - Rhodes University, South Africa
Dr Max Koch - Queen's University Belfast
Dr Chandra Kumar - Rhodes University, South Africa
Salam al Kuntar - University of Cambridge
Professor Vinay Lal - University of California, Los Angeles
Professor James Laxer - York University, Toronto
Dr Matt Lee - University of Greenwich
Professor Madeleine Leonard - Queen's University Belfast
Professor Ruth Lister - Loughborough University
Dr James A Luchte - University of Wales, Lampeter
Dr Stephen M Lyon - University of Durham
Professor Gavan McCormack - Australian National University
Professor Alan Macfarlane - University of Cambridge
Professor Colin McGinn - University of Miami
Professor Moshé Machover - King's College, London
Professor John McIlroy - Keele University
Dr Michael McKinley - Australian National University
Dr Anne Macklin - University of Leeds
Dr Mike Macnair - University of Oxford
Professor Manning Marable - Columbia University
Leo Marai - University of Papau New Guinea
Professor György Márkus - University of Sydney
Professor Sallie A Marston - University of Arizona
Professor Brian Martin - University of Wollongong, Australia
Dr Janet Mather - Manchester Metropolitan University
Yassamine Mather - University of Glasgow
Dr Steve Matthews - Charles Sturt University, Australia
Professor Paul Maylam - Rhodes University, South Africa
Dr Davina Miller - University of Bradford
Dr Claire Mitchell - Queen's University Belfast
Professor Tariq Modood - University of Bristol
Professor Adrian Moore - University of Oxford
Professor SN Mukherjee - University of Sydney
Professor Nirmalangshu Mukherji - University of Delhi
Dr MM Musthafa - University of Calicut, India
Dr Karma Nabulsi - University of Oxford
Dr Camille Nakhid - Auckland University of Technology, Aotearoa New Zealand
Professor John Newsinger - Bath Spa University
Dr Kalypso Nicolaïdis - University of Oxford
Professor Christopher Norris - Cardiff University
Professor Samir Okasha - University of Bristol
Dr Douglas Pacheco - University of the South Pacific, Fiji
Dr Len Palmer - Charles Sturt University, Australia
Dr Rob Pattman - University of KwaZulu-Natal, South Africa
Dr Geraldene Peters - AUT University, Auckland, Aotearoa New Zealand
Dr Annie Potts - University of Canterbury, Aotearoa New Zealand
Dr Leonhard Praeg - Rhodes University, South Africa
Professor Mohan Rao - Jawaharlal Nehru University, New Delhi
Dr Tahmina Rashid - RMIT University, Melbourne
Professor Margaret Critchlow Rodman - York University, Toronto
Professor John E Roemer - Yale University
Professor Sheila Rowbotham - University of Manchester
Dr Tom Ryan - University of Waikato, Aotearoa New Zealand
Dr Amir Saeed - University of Sunderland
Dr Peter Sarris - University of Cambridge
Dr RK Satpathy - North-East Hill University, India
Dr Andrew Schaap - University of Melbourne
Professor Amy Schmitter - University of Alberta
Professor Phil Scraton - Queen's University Belfast
Professor Julius Sensat - University of Wisconsin, Milwaukee
Professor Steven Shaviro - Wayne State University, Detroit
Professor Avi Shlaim - University of Oxford
Dr Damien Short - Roehampton University
Professor Timothy Shortell - Brooklyn College, CUNY
Professor Udo Schuklenk - Glasgow Caledonian University
Cliff Slaughter - author and retired lecturer
Peter Smith - politics academic, NE England
Elizabeth Stanley - Victoria University of Wellington, Aotearoa New Zealand
Dr Adam Swift - University of Oxford
Professor Phil Taylor - University of Strathclyde
Dr Harriet Tenenbaum - Kingston University
Professor Colin Thain - University of Ulster
Dr Peter Thompson - University of Sheffield
Professor Hillel Ticktin - University of Glasgow
Dr Jason Toynbee - Open University
Professor Martin M Tweedale - University of Alberta
Professor Peter Vale - Rhodes University, South Africa
Dr Fleur Visser - University of Worcester
Professor Susan Weissman - St Mary's College of California
Dr Peter Wilkin - Brunel University
Professor David Wilson - University of Central England
Professor George Wolfe - Ball State University
Yvonne Wollny - Middlesex University



ACTIVISTS فعالین سیاسی


TRADE UNION فعالین اتحادیه های کارگری

Ameena Al-Rasheed
Geoff Barr
Barry Biddulph
Phil Burton-Cartledge - Socialist Party
Adrian Bonds
Jeremy Butler - Woking
Rosemary Byrne - Solidarity co-convenor
Naomi Byron - Socialist Party
David R Callaghan
Jim Carroll - Scottish Socialist Party (Ayr)
Matthew Caygill - Leeds Metropolitan University
Steve Cooke - Stockton-on-Tees
Tim Cooper - Nottingham
Pat Corcoran - Dublin
Mike Cotgreave
B Ó Curraoin - Éire
Farmarz Davar - Chicago, USA
Carey Davies - Communist Students, Sheffield
Pete Dickinson - Socialist Party
Ian Donovan - secretary, Southwark Respect (pc)
Simon Dowdeswell
Kevin Doyle - Cork
Jean-Michel Edwin
Mark Fischer
Steve Freeman
Leigh French
Borzu Fuldavand - Washington, USA
Dave Gay - Permanent Revolution
Dr Reza Ghafari - London
Ulku Guney
Nura Abdullatti Hagi - Somali Human Rights Advocacy Group, Ireland
Mike Hassibi
Teresa Hayter - writer and activist
Dr A Holberg - Germany
David Isaacson - Leeds
Amir Javaheri - Sweden
Matthew Jones
Nicholas Jones
Mehdi Kia
Ioannis Kokosalakis - Scottish Socialist Party (RCN)
Dave Landau
Carolyn Leckie - Scottish Socialist Party
Ben Lewis - Sheffield
Jim Lowe - Socialist Party (Exeter), NUT
Mhairi McAlpine - Scottish Socialist Party
Sandy McBurney
Chris McGarvie
John McLintock - Glasgow
Katherine McMahon
Anne McShane - Cork
Peter Manson
Fereydoon Mansouri - Sweden
Tariq Mehmmod
Milly Morris - West Yorkshire
Denise Morton - EC member, Scottish Socialist Party
Peter Morton - RDG/Socialist Alliance
Mojtaba Nazari
Uche Odinukwe - Socialist Workers Party, Cork
Tim Oxton - writer and activist, Colchester
John Pearson - treasurer, Democratic Socialist Alliance
Paola Ponce - Durham University
Firouzeh Rad - Netherlands
Dan Read
Nick Rogers
Nader Sadeh - Germany
Azizeh Shahmoradi
Jim Smith
Jamie Tedford, EC member, Communist Students
Dr Phil Walden
Andrew Weir - Scottish Socialist Party (RCN)
Dr Mehdi Youssefi - USA
Zhaleh - Houston, USA


Pauline Cassim - Branch rep, PCS, Hartlepool (pc)
Andrew Coates - Chair, T&G Branch 1/460
Mary Cooper - University & College Union (pc)
Des Derwin - Vice-President, Dublin Council of Trade Unions (pc)
Piers Elias - Stockton-on-Tees Unison(pc)
Tony Greenstein - Secretary, Brighton & Hove TUC Unemployed Workers Centre
Hillary Horrock - NUJ
Paul Hunt - Unison shop steward, Coventry
Ewa Jasiewicz - writer, journalist, human rights activist, and union organiser
Liz Leicester - Unison, Camden (pc)
Jim Moody - NUJ
Joe Moore - CWU, Ireland (pc)
Walton Pantland - Unite the Union (pc)
John Perry - AGS, University & College Union (pc)
Ali Pichgah - former member of Iranian oil workers Shora
Marianne Quick - branch secretary, University & College Union, Edge Hill University
Lee Rock - national secretary, PCSU Socialist Caucus
Rebecka Sawbridge - Black Students NUS
Mick Shaw - President, Fire Brigades Union



(pc = personal capacity)




Organisations sponsoring Hands Off the People of Iran

سازمانهای حامی کارزار

Campaign for a Marxist Party
Communist Party of Great Britain
Communist League - USA
Communist Students
Democratic Socialist Alliance
Green Party
Green Party, London Assembly Group
Iran Bulletin - Middle East Forum
Iranian Workers Bulletin
Irish Socialist Network
Marxistische Initiative - Germany


Movement for Socialism
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
Republican Communist Network
The Rotten Elements
Socialist Democracy (Ireland)
The Starry Plough Initiative (Ireland)
Workers Left Unity - Iran
Youth/Peasants Federation - Nepal

برچسب‌ها: