« صفحهِ اصلى | قبلى: گفتگوی رادیو برابری با رفیق محمد رضا شالگونی ب... » | قبلى: جنگ و جنبش ضد جنگگفتگوی سایت اتحاد چپ کارگری با ی... » | قبلى: اطلاعیه مشترکمحمود صالحی چهره سرشناس جنبش کارگری ... » | قبلى: دست رژیم فاشیستی از پناهندگان زحمتکش افغانی کوتاه!... » | قبلى: همه جا آسمان همين رنگ است؟ محمد رضا شالگونیوقتی تو... » | قبلى: گفتگو با محمدرضا شالگونیمن فکر می کنم آمريکا می خو... » | قبلى: اول ماه مه، نه « روز کارگر» است و نه « جشن کارگر»!... » 


18 تیر ازراه می رسد با سازما ندهی به پيشوازش بشتابیم!

امیرجواهری لنگرودی
amirjavaheri@yahoo.com
10تیر1386

درآستانه سالگرد 18 تيرهستيم واين درحاليست كه مبارزه دانش جويي درسخت ترين شرايط خود قرار دارد و دانش جویان بیشماری در زندان ها بسر می برند . لازم می نماید هشتمین سالگرد 18 تیرامسال را به اعتراضی یکپارچه ، علیه تمامیت نظام جمهوری اسلامی ایران درراستای آزادی دانش جویان و تمامی زندانیان سیاسی ایران بدل سازیم .
خیزش اعتراضی 18 تیر ازهمان آغاز، تنها درحد محکوم کردن نسبت به بسته شدن روزنامه سلام نبود، بلکه وسیع ترین اعتراض به بی توجهی و نادیده گرفته شدن مطالبات این نیروی عظیم اجتماعی هم بود. بیگمان نقطه ضعف آن، گرایش به این و آن جناح و دور نشدن ازچشم داشتهای نیروهای درون وبرون حکومت بود و همین نیز تا حدی این جنبش را فلج نمود. طی این سالها حوادث بیشماری ، بر این مبارزات گذشت.
بیگمان ویژه گی این مقطع جنبش دانش جویی ایران را، تا حد زیادی باید در استقلال عمل آن و رها شدن از قید و بند وابستگی به این و آن جناح دانست.
آنروز نقطه ضعف دانش جویان در پراکنده گی آنان بود و همین نیز وسیله شد تاسرکوب گران رژیم با برهم زدن برنامه اعتراضی اعتراضات در کوی دانش گاه و صحن دانش گاه تهران و همچنین اعلام نوعی حکومت نظامی تمام عیارو با بسیج نیروی ضد شورش خود، ازکوی دانش گاه تا میدان انقلاب را قرق نمود ند و تاریخ جنایت 16 آذر 32 را دیگر بارتکرارکردند و آتش گشودند و جنایت آفریدند.
امروز نسبت به آنروزها، شاخص دیگر مبارزه دانش جویان در این شرایط ، بازشماری این نکته است ،که درحال حاضرمبارزه دانش جویان تنها درحوزه اعتراضات کوی دانش گاه ویا دانش گاه تهران بزرگ ویا چند دانش کده باقی نمانده است . بلکه خود ویژه گی حرکت امروز دانش جویان را باید دروسعت عمل آنان دانست، بطوری که مبارزات آنان تا حدی بدل به اعتراضی سراسری شده وعلیرغم تهاجم همه جانبه و افسارگسیخته رژیم ، دانش جویان با صرف پرداخت هزینه های فراوان، تا به امروز همواره ازدادخواهی و طرح مطالبات خویش بازنمانده اند.
و دیگراینکه ، با شتاب دوره اخیر جنبش اعتراضات دانش جویان ، لازم می نماید که پیوند این اعتراضات با دیگرجنبش های اجتماعی ، خاصه زنان و معلمان و کارگران را نیز پُراهمیت دانست وبرای وسعت بخشیدن به این پیوند ها و اتحاد سازمان یافته آنان ، برای ثمر بخشی این مرحله ازاعتراضات درون کشور، قدم های اساسی و راه کارهای تجربه شده ای را برداشت.
این چند ویژه گی و بازنماندن نیروی وسیع دانش جویان در زنده داشتن 16 آذر و 18 تیردر کنارراه انداختن نشریات چاپی و اینترنیتی چند صدایی و چند گرایشی و سازمان دادن سایت ها و وبلاگ های پُرشمار خبررسان ، جنبش دانش جویی ایران ، به پتانسیل قابل اتکایی در سطح منطقه و تاریخ معاصر ما دراین مرحله از تاریخ مبارزات کشورمان بدل شده است.
درایران و از 16 آذرسال گذشته به اینسو، آنچه درسطح جنبش دانش جویی و دردانش گاه تهران و سایر دانش گاه ها از جمله : بیرجند- سیستان وبلوچستان- شیراز – اهواز-مازنداران- شاهرود- شهر کرد- همدان – سنندج – سبزوار- سهند تبریز- فردوسی مشهد و غیره ... شاهد ش هستیم . همواره مبتنی برهیچ گرفتن همه تلاش ها و مقاومت های دانش جویان توسط جمهوری اسلامی است . ما شاهد بودیم که بعد از برپایی مستقل مراسم 16 آذر بیش از 80 تن از فعالان دانش جویی ، پی درپی احضارشدند.
در این میان، جدا ازاحضار دانش جویان به کمیته های انضباطی و دادگاه ها، حراستی های دانش گاه ها با ستاره دارکردن دانش جویان ، ممنوع كردن انتخابات انجمن دانش جويي، توقيف نشريات، محروميت از تحصيل،اخطاريه هاي پي درپي، بازداشت ها، ضرب و شتم دانش جويان وحبس آنان به دلائل واهي ، تنبیه و توبیخ کتبی و درج در پرونده تحصیلی ، پرداخت خسارت ، تعلیق از ترم های تحصیلی و اخراج از خوابگاه ها و اخذ تعهد نامه ها، برای جلوگیری از پیشروی آنان و یا از فعالیت بازداشتن شان و نوعی ارعاب درتوده دانش جویی و غیره ... این رودررویی نا برابرهمچنان ادامه دارد. سران رژیم بر آن هستند تا انتقام به آتش کشیدن عکس های رئیس جمهور احمدی نژاد، توسط دانش جویان را با سرکوب آنان فراهم آورند و به خيال خود دانش جویان را به سكوت وادارند.
مضحک تراین است که خبرنامه امیرکبیرعنوان کرده است : « دبیر شورای صنفی دانش جویان دانش گاه هنر تهران با بیان این که امضاء تعهد نامه با قید رعایت پوشش خاص و عدم استعمال سیگار توسط دانش جویان به عنوان شرط ثبت نام آموزشی دانش جویان دانش کده هنر تهران در نیم سال آتی تحصیلی عنوان شده است » وی افزوده است: « تعهد نامه ای به برگه انتخاب واحد های درسی دانش جویان ضمیمه شده بود که دانش جویان مجبور به امضاء آن شده بودند. اداره آموزش دانش گاه نیزاعلام کرده بود؛ دانش جویانی که تعهد نامه را امضاء نکنند ، درنیم سال جدید ثبت نام نمی شوند.» می بینیم که چنین روشهای کهنه و فرسوده تا آستانه 18 تیردیگرهمچنان ادامه دارد.
آنچه که ما طی این سالها شاهدش بودیم که دانش جویان با هوشیاری شعارمی دادند ، هیجده تیرما شانزده آذرماست ، پس به جا خواهد بود که درهیجده تیرامسال برای درهم شکستن همه این انگاه رهای زنگار گرفته ومتحجر و تباهی آور نیز فریاد برآوریم و برای برپایی اجتماعات و تظاهرات اعتراضی فعالانه به میدان آئیم . تا اين روشهاي كهنه ومستبدانه محكوم به شكست را با نه به جمهوری اسلامی ، نه به امپریالسم ، نه به جنگ و نه تحریم و فریاد آزادی محمود صالحی وهمه زندانیان سیاسی و همه کارگران – معلمان زنان دربند و آزادی بی قید وشرط همه دانش جویان آزادی خواه بدل نماییم.
می بایست با صداي رسا فرياد زد كه زمان و فرصتهاي داده شده به مسئولان پايان يافته است واعلام کرد؛ كه امسال به رسم هرساله دربزرگدا شت فاجعه خونبار18تير78عليرغم همه توطئه های سازمان داده شده همچون تهاجم به اجتماعات معلمان – زنان – دانش جویان و کارگران در تهران ، سنندج و سقز و دیگر نقاط کشور،بار دیگر به خیابان می آیم تا نشان دهیم که ما همچنان بر سر میثاق های خود هستیم .
باید امسال دست هايمان را با دستان اساتيد آزادی طلب دا نش گاه ها، معلمان برابری طلب، دانش آموزان عدالت جو، زنان ، كارگران و زحمتکشان جبهه کارعلیه سرمایه و نیروی وسیع آزادی خواهان و کار ورزان قلمی که تا امروز حاضر نشدند که بدورسفره نظام سانسورواختناق و قلم شکن گرد آیند، پيوند زنیم وصف درصف با یکدیگر،همه را فرا خوانیم كه ازدانش گاه بمانند سنگرآزادي دفاع نموده و 18تيرامسال را درهمبستگي با دانش جويان زنداني هرچه با شكوه تربرگزار نماییم!
روز 18 تیر 86 را به روز اعتراض همگانی به نظام جمهوری اسلامی ایران بدل نمود و خواهان آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی ایران شد.
لازم است که کارپایه کمپین مالی دانش جویی را در حمایت و پشتیبانی از اعتصابات و اعتراضات کارگران دیگربار در آ ستانه 18 تیر به حرکت در آورد.

اگرسالهای پیش و خاصه سال گذشته به هر دلیلی 18 تیر با قدرت و شکوه کافی برگزارنشده است و آن نیز به دلیل قدرت سرکُوب و تعطیلی دانش گاه ها و دستگیری وسیع نیروی فعال جنبش دانش جویی قبل از 18 تیر بوده است ، باید امسال با برنامه و با اتکاه به همه بخش های معترض جامعه ، خاصه درپیوند با اعتراضات موجود، جهت آزادی بی قید و شرط محمود صالحی فعال جنش کارگری و دادخواهی اعتراضی زنان و خانواده های اعدامیان و زندانیان سیاسی و دخالت گری همه آنان سنگر بندی کرد .
باید همه فعالان و رهبران عملی جنبش های اجتماعی ایران ، مخالفان جنگ ، مخالفان هرنوع دخالت گری امپریالیستی درحیات جامعه ایران ، محافل و شبکه های طرفدارصلح ، تشکل های مدافع محیط زیست ، سازمانها و کارزارهای های فعال کارگری ، محافل اتحادیه ای و سندیکایی ومجامع کارگری ، کمیته های هماهنگی ، کانون های صنفی و اجتماعی و غیره شبکه وسیع اعتراضات را برانگیخت و درگیر نمود و با هماهنگی و سازمان یابی سراسری این روز را گرامی داشت .
می بایست هرنوع تهدید فوق ارتجاعی سران رژیم و ماموران کارد بدست آنان راکه ازمدتها پیش ، فعالان جنبش های اجتماعی ایران ( زنان - دانش جویان – معلمان – اقلیت های ملی عرب ، کرد، ترک آذری ، بلوچ – کارگران ) را از فعالیت آنان برای رسیدن به مطالبات به حق خود بازداشته اند، تنها با خیابان آمدن و با نقشه مندی عمل نمودن ، این تهدیدات رژیم را ازسر راه فعالان عرصه های اجتماعی و سیاسی برداشت و خنثی نمود . این کارشدنی است و تنها ازما اتحاد ، مبارزه را می طلبد .
با هم یکی شویم و این نبرد طبقاتی را به پیش ببریم ، پیروزی در راه است !

برچسب‌ها: