« صفحهِ اصلى | قبلى: الحاجی محمد سوهارتو يادگار زمانی که اسلام ابزار ... » | قبلى: لیست جدید شماره ۶ اقدام متحد کارزار پشتیبا... » | قبلى: گفتگوی رادیو همبستگی با رفیق محمد رضا شالگ... » | قبلى: گرامی باد یازدهم دی ماهروز تجدید پیمان با جانباختگ... » | قبلى: بیانیه شماره 19: پیام کمیته تلاش به خانواده های مح... » | قبلى: ياد ياران ياد باد!علی اکبر شالگونیخاطره ای از ب... » | قبلى: برای تقويت حافظه در کريسمس برنده سکس ... » | قبلى: برنامه وِیژه تلویزیون برا... » | قبلى: فراخوان به آكسيون درلندن طی دو هفته اخیر... » | قبلى: اقدام متحد کارزار پشتیبانی از دانشجویان چپ و آزاد... » 


شکنجه ,هوشمندانه,


دنی روبینشتاین، عضو شورای سردبیری هاآرتص: اسرائیل یک دولت نژادی با طبقه بندی و برخورد متفاوت با چهار نوع فلسطینی است. جکی رولند گزارشگر قبلی بی بی سی: اسرائیل بدون تمایز نظامی و غیرنظامی را زیر حمله میگیرد..

*نمايندگان رژيم ايران و اسرائيل در داووس: تيمی مناسب برای ,انطباق ساختاری, در مفاد ,سنتی, حقوق بشر
*کسانی که ستمگران را به خودی و غيرخودی تبديل ميکنند، از جمله آندسته از روشنفکران و نيروهای سياسی ايران که به بهانه مبارزه با رژيم به اين منطق تن در ميدهند، خود را به سطح جنايتکاران و حاميان شکنجه و کشتار تقليل ميدهند.آنها قبل از هرچيز به منطق ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی ياری می رسانند: يعنی قابل تقسيم بودن حقوق بشر و انکار معيارهای جهان شمول آن.



http://www.roshangari.net/
روشنگری. روز پنج شنبه 17 ژانويه خانم تزيپی ليونی وزير خارجه اسرائيل در مسکو گفت, تحريم سازمان ملل[عليه ايران] تاثيراتی داشته, ولی تاکيد کرد اين تاثير ,قاطع نبوده است,. خانم ليونی از روی تجربه ميداند ,تاثير قاطع, يعنی چه. تاثير قاطع به معنای در تنگنا گذاشتن يک دولت از طريق ايجاد موانع اقتصادی نيست. تاثير قاطع يعنی ,تنبيه دسته جمعی, يک ملت.

اما اصطلاح ,تنبيه, در مورد مردم فلسطين رسا نيست، در واقع اندکی گمراه کننده هم هست. برای فلسطين، اصطلاح مناسب ,شکنجه حساب شده, است يا دقيق تر ,شکنجه هوشمندانه,.

زندانيانی که جيره شکنجه دريافت ميکنند، ميدانند چقدر اين روش از شکنجه معمولی ,هوشمندانه, تر است. لازم نيست تلفات را خيلی بالا ببريد. بايد کيفيت را برکميت ترجيح دهيد. لازم نيست هزارها نفر از گرسنگی و بی دارويی يا زير ضربات نظامی يک جا بکشيد، بايد کاری کنيد که تک تک شهروندان غيرنظامی در شرايط يک زندانی سياسی قرار بگيرند که مرتبا او را برای اعدام مصنوعی احضار ميکنند.

روش ايده آل و ,اسرائيلی, اين است که تحريم جزيی از يک استراتژی گسترده نظامي، اقتصادی و سياسی باشد که هماهنگ با هم کاری را ميکنند که از قحطی و خشونت در دارفور هم ساخته نيست. بايد لحظه های قطع شکنجه را در خدمت شکنجه بکار بگيريد. آنوقت مردم درد را بطور مضاعف حس ميکنند، ميدانند نان و مسکن و امنيت شان کرايه ای و به گروگان گرفته شده است. ,آسمان, برای شان به جايی تبديل ميشود که در آن اف 16 ها و هلی کوپتر های مجهز به بمب و راکت به جای ستاره ها چشمک ميزنند، و ,زمين, جايی که تانک های توپدار آنرا به شخم می کشند، و ,خانه, جايی که بولدوزرهای کاتر پيلار آن را به جايی دور، و دورتر، و دورتر انتقال ميدهند،و نان و آب و برق و دارو چيزهايی که فردا يا پس فردا قطع ميشوند و يک يا چند عزيز آنها را به گور ميفرستند. ,طعم گيلاس,، برای آنها طعم زندگی نيست، از رنج و مرگ خبر می آورد.

هدف نهايی اين سياست ,تنبيه,، ,بيداری, و حتی مجازات يک ملت نيست. فراموشی و تن در دادن به اضمحلال است. مشهورترين يهودی تاريخ روزی خواسته بود که دولت ها آرام آرام زوال يابند[withering away]تا ملت ها بتوانند با هويت انسانی خود در صحنه تاريخ حضور يابند. دولتی که در تاريخ بيش از هرنيرويی به حيثيت يهودی ضربه زده است، به جای آن ميخواهد يک ملت تمام را به فراموشی وادارد و آرام آرام مضمحل کند، تاروزی که ادعای خانم گلداماير به واقعيت تبديل شود: , ملت فلسطين؟ کو؟,، تا برتری و ,برگزيدگی, يک ,نژاد, و پستی يک ,نژاد, ديگر را اثبات کند. دولت متبوع خانم ليونی بيش از نيم قرن است که اين روش را در مورد مردم فلسطين به کار برده است تا ,شرايط واقعا موجود, را براساس ايده های برگرفته از ,کتاب مقدس, شکل دهد.

يک سالی است که اسرائيل در اين سياست يک گام ,پيش, رفته است: حالا درخبرهای سرکوب اسرائيل کلمه ,غزه, جای ملت فلسطين را گرفته است و رنج فلسطينی های دو منطقه ديگر اشغال شده رانيز به فراموشی سپرده اند. غزه را بزرگ ترين زندان جهان با يک ميليون و نيم زندانی خوانده اند. اما فلسطينی ها در هرسه منطقه اشغال شده و در داخل اسرائيل در شرايط زندانی زندگی ميکنند. غزه اکنون بطور ويژه به ,اتاق شکنجه, تبديل شده است و مثل ماکتی که استادانه ساخته شده، ابعاد گوناگون تاکتيک ,شکنجه هوشمندانه, و استراتژی ,زوال, را به نمايش ميگذارد.

اکنون پرده درخشانی از اين تاکتيک شکنجه و استراتژی زوال به نمايش گذاشته شده است. اندکی بعد از آنکه فلسطينی ها مراسم عيد خود را برگزار کرده بودند، و اندکی بعد از برگزاری کنفرانس ,صلح, آنا پوليس، و درست همزمان با تور خاورميانه ای جرج بوش، اسرائيل يک دور تشديد شکنجه را هم در نوار غربی و هم در غزه به اجرا گذاشت. به نظر ميرسد تعمدا ميخواست به فلسطينی ها نشان دهد آن خبرهای ,اميدبخش, برای ,عوام, خارجی است که در ايدئولوژی دولت اسرائيل، ,بلاهت, آنها، ,برگزيدگی, دولت نژادی - مذهبی اسرائيل را اثبات ميکند.

در اتاق شکنجه هوشمندانه
روز شنبه 19 ژانويه 2008 – 29دی ماه - وزارت خارجه کانادا نام آمريکا و اسرائيل را از فهرست شکنجه گران خارج کرد. اخبار و تصاويری که به فاصله چند ساعت در رسانه ها سرريز شد، نشان داد اسرائيل و آمريکا شايسته اين نظر لطف وزارت خارجه کانادا هستند: تصاوير کودکان فلسطينی که در تاريکی حول شمع حلقه زده اند، تصاوير پيرزنان و پيرمردان و کودک نيمه جان در بيمارستان در کنار ماشين های دياليز خاموش شده، تصوير پمپ بنزين های بسته، مغازه های خالي، کوچه ها، خانه ها و مردمی در تاريکی فرورفته.

تصاوير شبيه اردوگاه های پناهندگان دارفور يا سومالی نيستند. اينها کودکانی با لباس های پاره پوره و شکم های بادکرده نيستند، آنها غذا دريافت کرده بودند. بيماران روی زمين و لای و لجن دراز نکشيده اند، روی تخت بيمارستان در کنار دستگاه های مجهز ولی خاموش آخرين نفس های خود را می کشند. وقتی اين تصاوير را در کنار گزارشات سازمان ملل و بيش از ده سازمان حقوق بشر فعال در رابطه با فلسطين قرار بدهيد که تاثير کيفی تحريم و آزار و ضربات نظامی و ابعاد تخريبی عظيم آنها را به تصوير می کشند، فورا در می يابيد که اينجا ,بی هوا, شکنجه نمی کنند و گرسنگی نميدهند، شکنجه براساس برنامه جيره بندی صورت گرفته، ابعاد ,درد, اندازه گيری شده، عوارض آن را دقيقا محاسبه کرده اند، نسبت ,تمام کش , شده ها به ,نيمه جان, ها را تعيين کرده اند و تنها جاندارانی که فعلا جلوی چشم باقی گذاشته اند، بخشی از اعضای دولتی هستند که ظاهرا هدف تحريم بودند.

آن روز که اين تصاوير و خبرها به رسانه ها سرريز شد، اسرائيل تحويل سوخت به غزه را متوقف کرده بود و بعد از محاصره و تحريم طولانی ذخيره ای هم نبود. مسوولان حقوق بشری سازمان ملل و نهادهای مددکاری و حقوق بشری گفتند قطع برق، فقط به معنای خاموشی نيست. بيماران سرطانی و بخش اورژانس را در آستانه مرگ قرار ميدهد. ذخيره خون و واکسن فاسد ميشود. پمپ های آب غزه که بايد از اعماق زمين بيرون کشيده شود از کار می افتند و آب قطع ميشود. در ميانه فريادهای هشدار و وحشت، خانم جکی رولند خبرنگار الجزيره که از غزه گزارش می داد خبرداد: تنها منبع انرژی غزه تاکنون نيمی از ظرفيت موتورهايش را تعطيل کرده بود. آخرين واحد هم در عرض چند ساعت آينده تعطيل خواهد شد.

اما روز دوشنبه 21 ژانويه اسرائيل مطابق برنامه جيره بندی خود حصارهای غزه را گشود تا اندکی سوخت و غذا به شهر وارد شود و تاکيد کرد اين تدبير موقتی است. رسانه های انحصاری نوشتند ,فشار بين المللی, موثر بوده است. اما ,فشار بين المللی, قبل از بستن غزه آنجا بود. بان کی مون دبير کل سازمان ملل از اسرائيل درخواست کرده بود برق را بطور کامل قطع نکند، يعنی ,جيره شکنجه, را تا اين حد بالا نبرد. او گفته بود,چنين اقدامی منابع به شدت محدود و مورد نياز سوخت برای به راه انداختن موتور آب و برق خانه و بيمارستان ها را به روی مردم می بندد., Christopher Gunness مسئول کمک های انسانی سازمان ملل هشدار داده بود اين اقدام تاثير تعيين کننده بر بيمارستان ها، سيستم تصفيه آب و فاضلاب دارد و منطق آن نقض معيارهای پايه ای حقوق بشر است. ده سازمان حقوق بشر به دولت اسرائيل نامه نوشته بودند و در مورد فاجعه انسانی هشدار داده و درخواست کرده بودند که از اين اقدام خودداری کند.UNWRA در حاليکه نسبت به ايجاد ,بحران انسانی, Humanitarian crisis هشدار داده بود اين اقدام را ,تنبيه دسته جمعی, Collective punishment خوانده بود که طبق ماده 33 کنوانسيون چهارم ژنو، ممنوع اعلام شده است.اينها فقط چند نمونه از ,فشار بين المللی,.

مقامات اسرائيلی معمولا به ريش مقامات سازمان ملل و حقوق بشری ها قاه قاه می خندند. آنها مثل همتايان خود در رژيم اسلامی ايران , حقوق بشر, خاص خود را دارند. به همين جهت هيچکدام ,خجالت نمی کشند,، يعنی از تاثيرپذيری خبری نيست. هروقت در مورد نقض حقوق بشر ساکن ايران به رژيم اسلامی هشدار ميدهند، مقامات رژيم فورا جوازهای ويژه ,جامعه جهانی, را به عنوان مدرک حق خود برای سرکوب مردم ايران ارائه ميدهند: دولت اسرائيل فلسطينی ها را سرکوب ميکند. متقابلا: رئيس سازمانی با عنوان ,نگهبان سازمان ملل United Nations Watch ,، وابسته به کميته يهوديان آمريکا، جوانی است به نام Hillel Neuer، تحصيل کرده دانشگاه اورشليم. او در يک سخنرانی در کميسيون حقوق بشر در مارس سال گذشته با عباراتی تند و حالتی طلبکارانه و سری بالا و با تکبری که طعنه به تکبر آقای خامنه ای ميزد به شدت به کميسيون حقوق بشر تاخت که چرا در مخالفت با نقض حقوق بشر عليه اسرائيل قطع نامه ها صادر کرده است، قطع نامه هايی که اسرائيل هيچيک را اجرا نکرد. دليل؟ همان که مقامات رژيم اسلامی برای سرکوب مردم ايران ارائه ميدهند: ديکتاتور ها در خاورميانه حقوق بشر را نقض ميکنند.

اسرائيل برای سوختی که بايد به غزه تحويل دهد، ماهيانه ده ميليون دلار پول از اتحاديه اروپا ميگيرد. هيچکس هم نمی پرسد چرا سوخت، غذا، لباس، دارو و همه نيازهای فلسطينی ها بايد از ,منابع کمکی, تامين شود. چرا اين مردم اقتصاد ندارند. چگونه ميشود از تشکيل يک دولت توسط يک ملت صحبت کرد وقتی نه اقتصاد دارد، نه زمين به هم پيوسته، نه حتی حق رای دادن در چارچوب بانتونستان های خود و انتخابات ,مديريت شده,ی آنها - بگذريم از حق تعيين سرنوشت- و به جای مرز هرجا که بخواهند دورش حصار ميکشند و دروازه های معدود حصارهايش را ديگران بر اساس برنامه ,شکنجه هوشمندانه,، هروقت بخواهند می بندند و هروقت بخواهند باز ميکنند. تازه همين منابع کمکی هم گروگان گرفته شده اند و اسرائيل بعد از انتخابات با توافق کمک کنندگان آن را به گروگان گرفت و حالا در غزه کمک های سازمان های خيريه به منبع چرخش ,اقتصادملی, تبديل شده اند. توجه کنيد اين دو نوع منبع کمکی متفاوت هستند: ملت فلسطين در غزه آرام آرام , زوال يافته, و به پناهجويان وابسته به خيريه ها تبديل شده است. ساحل غربی به عنوان بانتونستان های جدا از هم و تحت کنترل به کمک های دولت های خارجی وابسته است. در هيچکدام از ,اقتصاد ملی, خبری نيست. ,اقتصادملی, مشمول استراتژی ,زوال و اضمحلال, است.
با اين حساب آيا درست نيست که بگوئيم آن ده ميليون دلار که اتحاديه اروپا ميدهد، بخشی از بودجه برنامه ,شکنجه هوشمندانه, دولت اسرائيل را تامين ميکند.

بهانه بستن غزه، پرتاب موشک های قسام بود. قبل از آن بهانه تحريم غزه و ساحل غربی اين بود که مردم فلسطين به حماس رای داده بودند در حاليکه براساس چارت حقوق بشر ويژه اسرائيل بعضی ملت ها لازم است شورای نگهبان داشته باشند تا مردم را موظف کند گزيده آن را برگزينند. مثل جمهوری اسلامی.

اما هردو اينها هم بهانه بودند. قبل ازاينکه مردم فلسطين برخلاف نظر شورای نگهبان اسرائيلی رای دهند و تحريم هردو بخش فلسطين به اجرا گذاشته شود، برنامه دراز مدت ,شکنجه هوشمندانه , دولت اسرائيل باعث شده بود 78 درصد مردم نوار غزه زير خط فقر زندگی کنند و حتی برای دسترسی به مواد اساسی غذايی با دشواری روبرو باشند. آن موقع بهانه شبه دولت سکولار ياسر عرفات بود.

بزرگ ترين نمايش بين المللی شکنجه هوشمندانه قبل از محاصره غزه، در رام الله در نوار غربی بود به اجرا در آمد نه در غزه. آن زمان ساحل غربی ,مرکز شر, بود نه غزه. آن زمان قرار بود ,حذف عرفات,، ,بن بست, برقراری صلح را بشکند، حالا قرار است ,حذف حماس,. قبلا ,نقشه راه,، و قبل تر ,قرارداد اسلو, قرار بود بن بست را بشکنند، حالا ,آناپوليس,. سرکوبگران هرگز از کم حافظگی و تکرار دروغ های خود شرم نمی کنند. بی شرمی يک خصلت الزامی برای ستمگران و مدافعان ستمگری است.

رژه انواع بهانه ها و بازی با انواع رهبران، فقط وسيله ای بودند برای تشديد تحريم و آزار و کشتار. بعد از جدا کردن غزه از نوار غربي، اسرائيل امکان جديدی برای تشديد موضعی تحريم ها و توزيع ,مفيد, شکنجه بين فلسطينی ها برای خود دست و پا کرده است. بنا بر گزارش سازمان غذای جهانی وابسته به سازمان ملل، اکنون 85 درصد مردم برای تامين غذا به سازمان های امداد، وابسته اند.توجه کنيد: سازمان های امداد نه کمک های دولت های خارجی اين دومی را به زندانيان نوار غربی اختصاص داده اند.

آنها مدام به آسمان نگاه ميکنند.
گفتيم در روش ايده ال و ,اسرائيلی, تاکتيک تحريم، تحريم بخشی از يک استراتژی گسترده نظامي، اقتصادی و سياسی است. حملات نظامی اسرائيل به مردم فلسطين نيز بر اساس برنامه ,جيره بندی, و ,شکنجه هوشمندانه , به اجرا در می آيد.

روزهای تشديد تحريم غزه، همزمان بود با تشديد حملات نظامی در غزه و تشديد ويرانسازی خانه ها و ترور در نوار غربی. فعلا ,در تبعيت, از سياست اسرائيل برای تقليل مساله فلسطين به غزه، روی همين باريکه و ,جيره, حملات نظامی حساب شده ی آن متمرکز ميشويم.

روز 15 ژانويه همان زمان که جرج بوش در تور خاورميانه ای خود به عربستان رسيده بود و شمشير تحويل ميگرفت و بوسه و 900 موشک تحويل ميداد، اسرائيل با هليکوپترهای نظامی آپاچي، راکت، تانک و بولدوزر به نوار غزه حمله کرده 18 تن را کشت و 50 نفر را مجروح کرد. در اين حمله که به يک منطقه مسکوني، اما محل تمرکز مقامات حماس صورت گرفت بيش از نيمی از قربانيان شهروندان غيرنظامی و بخش ديگر نيروهای وابسته به حماس بودند. از جمله محمود الزهار يکی از وزرای کليدی حماس در اين حمله دومين پسر خود را نيز از دست داد.

دو روز بعد يعنی 17 ژانويه اسرائيل به دو نقطه حمله کرد. اين بار هدف کوچکتر و قربانيان تماما غيرنظامی بودند. يک حمله دو غيرنظامی فلسطينی را کشت و حمله ديگر به يک خود رو در وسط خيابان بود و طی آن سرنشينان خودرو، يک پسر بچه 13 ساله و پدر و عمويش به گفته پزشک چنان له شدند که جسد ها قابل جدا کردن و شناسايی نبودند.اسرائيل در مورد حمله به اين خودرو که تصوير آن در رسانه ها سند به جای گذاشت به رسانه های خارجی گفت:, اشتباه کرديم,.

روز بعد از آن اسرائيل يک خانه را به راکت بست و گفت وزارت کشور است. اما طی آن يک زن به قتل رسيد و 48 تن زخمی شدند. اين بار تمامی قربانيان شهروندان غيرنظامی بودند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد از زمان برگزاری کنفرانس صلح در آناپليس اسرائيل 115 فلسطينی را در حملات هوايی کشته است. تنها از سه شنبه 15 ژانويه تا يک شنبه آن هفته اسرائيل 230 موشک و خمپاره به شهر شليک کرده بود و در عرض يک هفته 32 نفر را کشته بود.

حملات نظامی اسرائيل مثل تحريم های آن دو هدف را تعقيب ميکند:
اول: در هم شکستن دولت حماس با ابزار نظامی ,يا شايد تضعيف آن؟آينده معلوم خواهد کرد کداميک,. قبلا اين هدف از طريق زندانی کردن اعضای دولت حماس، سازمان دادن جنگ داخلی و حتی کودتا توسط نيروهای نظامی – امنيتی وابسته به فتح در همکاری با نيروهای ترور اسرائيل صورت گرفته بود، ولی بعد از پيروزی حماس در جنگ داخلی و تقسيم فاجعه بارفلسطين به دو بخش، اسرائيل به سياست دوره عرفات متوسل شده است، يعنی شناسايی و قتل و ترور گزينشی کادرها، و تخريب ساختمان ها و راه ها و زير ساخت های اداري، سياسی و امنيتی حماس بااستفاده از نيروی نظامی زمينی و هوايی و تيم های ترور.
دوم: کشتارو زخمی کردن مردم و ويران کردن خانه و کاشانه آنها به شيوه ,جيره بندی شده, برای پی گيری تاکتيک ,زوال,. در اين رابطه ,اشتباه گرفتن هدف, يا ,خسارت جانبی, تبليغات رسانه ای برای افکار عمومی خارجی است، وگرنه در رابطه با خود مردم فلسطين، دولت اسرائيل قصد خود را علنا به نمايش ميگذارد. مردم بايد بدانند که در لبه پرتگاه قرار دارند. نه خانه و نه خيابان برای آنها امن نيست. فردا معلوم نيست زنده هستند يا نه، فرزندی که به مدرسه يا زمين بازی فرستاده اند به خانه باز ميگردد يا نه.
برای اجرای اين تاکتيک کافی است هدف اول و دوم در هم ادغام شوند. ,هدف های شناسايی شده امنيتی, دايما ,اشتباه , از کار در بيايند، ضربات دايما ,خسارت جانبی, داشته باشند. رقم قابل توجهی از ,اشتباهات, و , خسارات جانبی, کودکان و زنان و افراد مسن از آب در بيايند.

خانم جکی رولند گزارشگر قبلی بی بی سی که اکنون برای شبکه انگليسی زبان الجزيره کار ميکند، يک خبرنگار جنگی زبده است که دررابطه با درگيری های مربوط به نيروهای اسلامی کارکرده است و عليه ميلسويچ در دادگاه شهادت داده است. او بعد از حمله موشکی اسرائيل به يک خانه در 18 ژانويه که يک کشته و بيش از 48 زخمی برجای گذاشت، در لابلای گزارشات خبری خود از غزه، تصوير نسبتا دقيقی از تاکتيک اسرائيل ارائه داد:

, حالا ميدانيم که سه حمله موشکی صورت گرفته است. به نظر ميرسد اسرائيل سعی ميکند نوعی زيرساخت امنيتی مقامات حماس را نشان بگيرد. سخره آميز اينکه در بيشتر موارد اين ساختمان هايی نيستند که واقعا نيروهای حماس از آنها استفاده ميکنند. برای مردم غزه مثل اين است که اسرائيل کم و بيش بدون اينکه تمايزی قايل شود از هوا و زمين به آنها حمله ميکند. بزرگ ترين حمله هوايي، آنکه ساختمان وزارت کشور را هدف گرفت، تا آنجا که ما ميتوانيم بگوئيم عمدتا شهروندان غيرنظامی را قربانی کرده است.,
جکی رولند روز قبل از آن به الجزيره گفته بود:,مردم دايما به آسمان نگاه ميکنند و
وحشت دارند که راکت ها فرو ببارند.,

دولت آپارتايد نژادی و نياز به دشمن
خانم رولند بی پايگی توجيه اسرائيل برای اين سياست غيرانساني، يعنی واکنش در برابر موشک پرانی و نهايتا مقابله با حماس به عنوان يک تهديد امنيتي، را نيز افشا کرد:
, مبارزان فلسطينی تنها يک درصد جمعيت غزه را تشکيل ميدهند.,
حتی اگر ادعای اسرائيل راست بود، باز عمليات آن غيرقانونی و جنايت عليه حقوق بشر به حساب می آمد.اما آيا اسرائيل شريان حيات يک ميليون انسان از نوزاد شيرخواره تا زنان و مردان عصا بدست، از کارگر و دانشجو و معلم و پرستار و پزشک تا بيکار و بيمار را قطع ميکند تا يک درصد آن را از پای در آورد؟ دولتی که به پيشرفته ترين و پيچيده ترين سلاح های کشتار و يکی از قويترين ارتش های جهان مجهز است با جنگنده های اف 16 و هليکوپترهای توپدار از هوا و تانک های مجهز از زمين خانه و کاشانه و خودرو و کوچه و خيابان را با مردم توی آن به آتش می بندد که چند چريک را که حداکثر چند موشک دست ساز و چند تفنگ دارند به عقب نشينی وادارد؟ روشن است که هدف مردم هستند نه آن چند ,جنگجو,.

عمليات نظامی بر پايه تنبيه دسته جمعی در عراق توسط آمريکا و در افغانستان توسط ناتو به کار گرفته ميشود، به همين جهت در آنجا هم مداوما با کشتار شهروندان غيرنظامی با توجيه رسمی ,تلفات جانبی,، و , اشتباه, روبرو هستيم. آنجا هدف قطع حمايت از شورشيان عراقی يا طالبان ها ست. اما بين عمليات اسرائيل و عمليات آمريکا در آن دوکشور تفاوت مهمی وجود دارد. در مورد عراق يا افغانستان آمريکا حداقل به لحاظ نظری ميتواند آلترناتيوهای مطلوبی را به عنوان جايگزين طالبان ها و شورشيان ضد اشغال قبول کند. در فلسطين هر نوع نيرويی که بطور بالقوه بتواند دولت تشکيل دهد يا ادعای تشکيل دولت داشته باشد، , دشمن , محسوب ميشود. هيچ نوع دولتی مذهيی يا سکولار، مستقل يا وابسته، سالم يا فاسد مورد قبول اسرائيل نيست. ديروز حماس مذهبی در مقابل عرفات سکولار مورد حمايت قرار ميگرفت، امروز عباس سکولار در مقابل حماس مذهبی. اسرائيل با سياست های خود آگاهانه حماس را که بعد از پيروزی انتخاباتی آشکارا علايم سازش نشان ميداد به طرف استفاده از نيروی نظامی هول داد و هم اکنون نيز آن را به طرف از سر گرفتن عمليات انتحاری می راند. تحليل گران ليبرال و دموکرات اسرائيلی بارها گفته اند دولت اسرائيل نگران امنيت و جان شهروندان خود هم نيست و برای پيشبرد سياست های خود خواهان وجود نيروهای ميليتانت است. دولت اسرائيل برای پيشبرد استراتژی ,زوال, نياز به آن دارد که شهروندان خود را در معرض تهديد امنيتی قرار دهد.

حماس يک نيروی ارتجاعی است ولی همه و بيش از هرکس خود اسرائيل ميداند چاره ارتجاع، دمکراسی است. اما دولت نژادی و دمکراسي؟ دمکراسی در جوهر خود انکار دولت نژادی است، همانطور که آزادی در جوهر خود انکار دولت مذهبی است. دولت اسرائيل همه منتقدان به خود را به کيش خود نژاد پرست و ,ضد يهود , ميخواند. اما امروز ديگر غيريهودی ها ، مقامات بازنشسته مثل جيمی کارتر، يا يهوديان پيشرو نيستند که تاييد ميکنند اسرائيل يک دولت آپارتايد است.

درهفته تشديد کشتار و تحريم کامل غزه، رسانه ها خبر دادند فدراسيون صهيونيست های بريتانيا British Zionist Federation از سخنرانی دانی روبينشتاين يک عضو ارشد شورای سردبيری روزنامه هاآرتص، جلوگيری به عمل آورده است. دانی روبينشتاين در کنفرانس سازمان ملل در بروکسل در برابر 350 ميهمان از اتحاديه اروپا گفته بود:, اسرائيل امروز يک دولت آپارتايداست با چهار رسته بندی ازفلسطينی ها: فلسطينی های غزه، شرق اورشليم، ساحل غربی و فلسطينی های ساکن اسرائيل.,

جانی های ,خودی,
تمرکز کنونی بر شکنجه گاه غزه، رنج سه گروه ديگر مردم فلسطينی را از زير نگاه رسانه ها خارج کرده است و اين يکی از اهداف آگاهانه اسرائيل است. مردم غزه عليرغم همه رنج های خود لااقل ميتوانند در سراسر اين نوار حرکت کنند. مردم ساحل غربی در بانتونستان های پراکنده محاصره شده و برای رفتن به مدرسه، کار، خريد و ديدار خويشاوند بايد از اتاق های بازرسی متعدد تحت عنوان ,ايستگاه های نگهبانی, بگذرند. بنا بر گزارش گروه های مستقل فلسطينی حدود ده گروه ويژه ترور اسرائيلی وظيفه دستگيري، شبيخون به خانه ها و ترور افراد را در اين بخش برعهده دارند.

اورشليم شرقی فقط گتو نيست. اسرائيل در اينجا مشغول حصارسازی است. کدام خانه ها نامزد ويرانی هستند؟ کدام زارعين هستی خود را از دست خواهند داد؟ حتی در روزهايی که کنفرانس آناپوليس بر گزار ميشد و در روز هايی که جرج بوش به تور خاورميانه ای مشغول بود، چه بسيار مردم از خواب برخاستند و با بولدوزرهايی که برای ويران کردن خانه های آنهاآمده بودند روبرو شدند.

فلسطينی های ساکن اسرائيل هدف ويژه برای کوچ دسته جمعی و همه آزارهای ,لازم, برای اين منظور هستند. اگر اين اقدامات توسط ميلسويج يا هرجانی ,غيرخودی, صورت گرفته بود، دولت کانادا که آمريکا و اسرائيل را از ليست شکنجه خارج کرده و دولت های اتحاديه اروپا و متحدين شان ناگهان ,وجدان , پيدا ميکردند و به ياد چارت کهنه حقوق بشر می افتادند. اما دولت اسرائيل يک , جانی خودی , است.

کسانی که ستمگران را به خودی و غيرخودی تبديل ميکنند، از جمله آندسته از روشنفکران و نيروهای سياسی ايران که به بهانه مبارزه با رژيم ايران يا به دليل رنجی که از اين رژيم می کشند به اين منطق تن در ميدهند و در برابر اين جنايات سکونت ميکنند، خود را به سطح جنايتکاران و حاميان شکنجه و کشتار تقليل ميدهند. اما آنها فقط خود را بی اعتبار نمی کنند، عرض خود می برند اما زحمت ما هم ميدارند. زيرا قبل از هرچيز به منطق ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی ياری می رسانند: يعنی قابل تقسيم بودن حقوق بشر و انکار معيارهای جهان شمول آن. وقتی معيارهای جهان شمول حقوق بشر را رد کنيد، کاری که باقی می ماند چانه زدن برای اخذ جواز سرکوب است: اخذ جواز سرکوب ايرانی در مقابل جواز سرکوب فلسطيني، مجوز سرکوب چچنی در مقابل مجوز سرکوب عراقي، مجوز سرکوب تبتی در مقابل مجوز سرکوب افغانی. ستمگران هميشه نمونه های ستمگر,تر, پيدا ميکنند، تا معيارهای رعايت حقوق بشررا به اندازه ذات خبيث خود به عقب بکشند.

داووس و تيم تجديد نظر در اصول ,سنتی, برابری حقوق بشر
روز 20 ژانويه، 30 ديماه مجمد جواد لاريجانی در گفتگو با خبرگزاری ايسنا با اشاره به احتمال حضورش در اجلاس داووس گفت ميخواهد در اين اجلاس ديدگاهی متفاوت از ديدگاه غرب ارايه کند. او در توضيح اين ديدگاه گفت ,ايدئولوژی غربی به تمامی مسايل حيات بشر ی از ديدگاه اقتصادی نگاه ميکند,.
اينکه در ديدگاه های حاکم بر جهان، نه فقط در ايدئولوژی غربي، توسعه اقتصادی در مفهوم خاصی بر جهان حاکم شده و عواقب وخيمی به بار آورده نه محصول فکر محمد جواد لاريجانی بلکه نظری است که متفکران پيشرو بيش از دو دهه است روی آن کار کرده و کارزار برپا کرده اند و بر اساس همين کارها و کارزارها در معيارهای رسمی سازمان ملل هم تغييراتی ايجاد شده است. اما سنت مقامات رژيم اسلامی اين است که بهترين ايده های جهان را وام گرفته و بعد از اينکه آنها را به لجن آلودند، به عنوان ابزار توجيه واپس مانده ترين سياست ها تحويل بدهند. لاريجانی هم درادامه توضيحات خودگفت حالا زمينه هايی فراهم آمده که ميتوان در اجلاس داووس در عين حفظ حمايت غرب ديدگاه های غير غربی را مطرح کرد و او قصد دارد ديدگاه های فرهنگی و نيز هسته ای رژيم اسلامی را در اين اجلاس مطرح کند.

محمد جواد لاريحانی , دبير ستاد حقوق بشر, رژيم اسلامی و همان کسی است که گفته بود ,ما خجالت نمی کشيم,، يعنی از آپارتايد جنسی و مذهبی و قومي، از سنگسار، از بريدن دست و پا، در آوردن چشم، اعدام به طريق پرتاب از بلندي، شکنجه متهم تحت عنوان تعزير، نفی حق شهروندی تحت عنوان قصاص، انکار آزادی های فرهنگی و حقوق شخصی و اجتماعي، از قايل شدن دونوع حق برای شهروندايرانی و شهروندان فلسطينی و عراقی و افغانی و کلا از هيچ جنايتی خجالت نمی کشند، زيرا چارت ,سنتی, حقوق بشر را قبول ندارند.
داووس اجلاس اقتصادی ,برابرتر, هاست و نمايندگان قدرت های بزرگ و پول های بزرگتر در آن می نشينند و طرح هايی تنظيم ميکنند تا برابرتر ها را بازهم برابرتر و نابرابر ها را نابرابرتر کنند. به همين جهت فوروم اجتماعی جهان در مقابل آن شکل گرفت.

لاريجانی به سياست اقتصادی نابرابر ساز داووس اعتراض ندارد و دولت متبوع او با شدت و قدرت آنرا پی گيری ميکند. نقد او به داووس اين است که اين سياست اقتصادی نابرابرساز ، با سياست فرهنگی نابرابرساز رسما ادغام نشده است.

اينجاست ارتباط اين مساله با موضوع اين مقاله. در اجلاس داووس به قول هرالد تريبون 2500 تن از , گنده ترين من[Ego], های جهان شرکت دارند از روسای دولت ها و کادرهای مهم شان تا روسای بنگاه های بزرگ و نمايندگان آنها. از اسرائيل هم فرمانده کشتارها وويرانی های اخير در ساحل غربی و نوار غزه ايهود باراک، رئيس جمهور شيمون پرز،وزير خارجه تزيپی ليونی و تعدادی ازروسای بانک ها و مسوولين قراردادهای تجاری با کشورهای نفت خيز و امثال آنها شرکت دارند. از ايران نيز متکي، خاتمي، قاليباف و ثمره هاشمی در اجلاس شرکت کردند. آنها عليرغم همه رقابت هايی که باهم دارند، در حوزه ,اصول,، ,ايدئولوژی, و سياست های بنيادی دارای ديدگاه های مشترکی هستند و ميتوانند براساسی که محمد جواد لاريجانی توصيف کرد تيم مناسبی راتشکيل دهند.

اين فقط برای توجيه سياست های آنها در ايران و اسرائيل ,مفيد, نيست. بايد توجه کرد يکی از نخستين و مهم ترين ملاقات های خانم ليونی در جريان اين اجلاس باعمرو موسی يارادوا و الهام علی اوف، روسای جمهور دو کشور نفتی نيجريه و جمهوری آذربايجان، صورت گرفت. در ملاقات با يارادوا خانم ليونی درخواست کرد:, توسعه روابط بين اسرائيل و نيجريه بايد مستقيما در يک گفتگوی پان آفريقايی و در نهادهای بين المللی مورد تاکيد قرار بگيرد.,
پيشنهاد لاريجانی به تفاهم در گفتگوی پان آفريقايی و تنظيم قراردادهای نفتی کمک ميکند. فراموش نکنيم 12 استان شمالی نيجريه قوانين شريعه را به اجرا ميگذارند و بريدن دست و پا و بيرون آوردن چشم و سنگسار را به عنوان قصاص به رسميت می شناسند. ارتش اين کشور مثل خود اسرائيل سابقه پاکسازی توده ای و به توپ بستن خانه و مزرعه روستائيان را دارد. خود آقای يارادوا فقط با انتخابات تقلبی روی کار نيامد، شورای نگهبان تک نفره نيجريه يکی از ,جالب ترين, شورای نگهبان های جهان بود و رئيس جمهور قبلی و پدر خوانده رئيس جمهور کنونی آقای اباسانجو، معروف به دزد دزدان، شخصا با نشانه گرفتن لوله تفنگ، به رقيبان يارادوا دستور داد صلاحيت خود را رد کنند و از صحنه انتخابات خارج شوند.

بسياری از ,من, های گنده ی آفريقا يا آسيارا که در داووس شرکت ميکنند می شناسيم. آنها همان کسانی هستند که در نهادهای حقوق بشری سازمان ملل می نشينند و باخشم و تمسخر رو به جلسه فرياد ميکشند شما ميخواهيد با قوانين مضحک حقوق بشرتان به جنگ سنت نيکوی هزاران ساله ما برويد و اعدام را لغو کنيد؟ آنها هم مثل آقای اسحاق لوانون نماينده اسرائيل جلسات حقوق بشری سازمان ملل را ,سيرک, ميخوانند، درست مثل خامنه ای و احمدی نژاد و بقيه دار و دسته. رژيم اسلامی و اسرائيل ميتوانيد همه اينها را زير کت خود بگيرند و رهبری کنند. اين يک تيم نيرومند است.

رسالت اين تيم روشن است: متون مبتنی بر برابری و جهانشمولی حقوق بشر را پاره کنيد. روح ,نوسازی, عصر نوليبرالي، ,تعديل ساختاری, در اين متون را می طلبد. به هرقدرتی اختيار بدهيد متناسب با زور خود حق داشته باشد و برای اين حق ويژه يک سنت محلی يا دليل آسمانی پيدا کند. درست همانطور که در حوزه اقتصاد وبازار عمل ميکنيد.

و برای بشری که دستش از دامن قدرت کوتاه است، شايد اين ضربه لازم باشد تا بداند که کار را بايد از نو آغاز کرد. ديوار ستم خيلی بلند شده است.
س.آ


*گزارش جکی رولند از محاصره غزه
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/7CD57FC2-AC0F-4A59-8E38-E478BA232B0C.htm
* گزارش ممنوعيت سخنرانی دنی روبينشتاين
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/123552

برچسب‌ها:

نوآوران




» تماس با من






پیوندها

» اعتصاب سه روزه
»راه کارگر
» ساحل شمال
» عمو کیوان
» گزارشگران
» اتحاد چپ
» دانش سرخ
» ارش
» سلام دمکرات
» اندیشیدن با پتک
»رادیو آوا
» کارگری
» 16آذر
» دیدگاه‡
» پرچم سرخ
» نشر بیدار
» آوای آشنا
» روشنگری
» سهیل
» رادیو برابری
» صمد بهرنگیŒ
» رادیو همبستگیŒ
» رادیو صدای کارگران†
» خاک†
» کارگر†
» مجید اشرف نژاد†
» الناز
» اصلاحچی
» روزمرگی
» تک روی



آخرين نوشته‌ها

وبلاگ